translation missing: da.general.homepage.javascript_disabled

Vitamin b12 mad, kilde til vitamin b12, sådan får du nok vitamin b12

Vitamin B12

Hvad er vitamin B12 og hvorfor er det vigtigt for mange funktioner i kroppen? 

Vitamin B12, B12-vitamin og Vit b er de mest brugte betegnelser for en gruppe kemiske stoffer, som i fagsprog går under navnet cobalaminer.

Vitaminet er livsnødvendigt og uundværligt i forhold til at danne nye røde blodlegemer, som er nødvendigt for at nervesystemet kan fungerer optimalt.
Vitamin B12 har dog også en rolle i mange af kroppens øvrige funkioner, se her hvilke funktioner vitaminet også bidrager til:

Vitamin B12 (cyanocobalamin)

Vitamin B12 bidrager til et normalt energistofskifte
Vitamin B12 bidrager til nervesystemets normale funktion
Vitamin B12 bidrager til en normal omsætning af homocystein
Vitamin B12 bidrager til en normal psykologisk funktion
Vitamin B12 bidrager til normal dannelse af røde blodlegemer
Vitamin B12 bidrager til immunsystemets normale funktion
Vitamin B12 bidrager til at mindske træthed og udmattelse
Vitamin B12 spiller en rolle i celledelingsprocessen

Kilde: Fødevarerstyrelsen Godkendte Sundhedsanprisninger

Gode kilder til Vitamin B12

B12-vitamin findes kun i mad og drikke fra dyreriget. Kroppen danner ikke selv det vigtige vitamin, og derfor er vi nødt til at få det via vores kost eller på andre måder, hvis kosten ikke dækker behovet. Her kan kosttilskud være et ideelt supplement. 

B12-rige fødevarer: kød, lever, fisk, æg og mælkeprodukter, fx mælk, yoghurt og ost.

Vitamin B12 mangel

Lider du af Vitamin B12 mangel bør du rådføre dig med din læge.